Laat je inspireren, er is zoveel meer mogelijk met cultuuronderwijs.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Bekijk e-mail in browser | Afmelden
KCR NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2022

 
KCR-directeur Liesbeth Levy praat je bij over wat haar opvalt in het werkveld. 
Mijn grootvader, Joop van Halm, vertelde verhalen over zijn jeugd, in het begin van de vorige eeuw in Amsterdam-West. Hij schreef er met aquarellen geïllustreerde brieven over aan zijn kinderen en kleinkinderen. Zo is mijn geheugen niet alleen gevormd door mijn eigen herinneringen, maar ook door die van hem. De wereld waarin hij opgroeide, staat me daardoor bijna letterlijk voor ogen. Zoals de erwtenstamppot - door zijn moeder cement genoemd - die mijn grootvader kreeg, nadat hij van Amsterdam-West naar -Oost en terug was gelopen voor een voetbaltoernooi. Hij speelde met zijn vrienden met een voetbal gemaakt van oude kranten, bijeengebonden door een touw.
Aan dat laatste verhaal moest ik denken toen een facebookvriend verslag deed van zijn belevenissen in de Filipijnen. Hij beschreef hoe de arme kinderen daar voetballen met een bal gemaakt van geurige bloemen.

Een bal van oude kranten, een bal van geurige bloemen… Wat een mooie voorbeelden van hoe rijk en veerkrachtig de fantasie van kinderen is, ook - of misschien wel juist - in moeilijke omstandigheden. In het project Stel je voor, het gezamenlijke cultuureducatieprogramma van Maas theater en dans, Villa Zebra en KCR, draait het er niet alleen om kinderen alles te leren over de kunsten, maar juist over de wereld om hen heen en hoe ze door middel van kunst en cultuur hun ideeën kunnen articuleren en uitproberen.

We openen er 2 november de Manifestatie Gelijke Kansen door cultuuronderwijs mee, want kinderen zijn misschien wel onze beste cultuureducatoren!
Dit doet KCR  
Debatmeester I: een bevlogen debat over sociaal-emotioneel leren en cultuuronderwijs
“We moeten taal vinden voor onze emoties, zodat we ze kunnen uitdrukken. En er zijn meer talen dan woorden alleen.”

 

Woensdagavond 28 september, Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. De aanwezigen lopen druk pratend de zaal in voor een bevlogen Debatmeester met als centrale vraag: "Hoe slaan we de brug tussen cultuuronderwijs en sociaal-emotioneel leren in het primair onderwijs?".

De sfeer is ontspannen, met ruimte voor humor en ook een kritische noot. De gastsprekers vertellen over hun ervaringen, leerproces en best practices op het gebied van sociaal-emotioneel leren (SEL) en cultuuronderwijs. Ze debatteren over de aangereikte vragen en stellingen, daarbij gevoed door bijdragen uit het publiek. Een aantal dingen wordt wel duidelijk. Er bestaan verschillende definities van wat cultuur is. SEL beperkt zich niet tot kinderen, maar gaat ook - of juist! - leerkrachten aan. Het belang van spel wordt vaak onderschat en juist in cultuuronderwijs staan spel, onderzoeken en het proces centraal.

“Sociaal-emotioneel leren is geen training op dinsdagmiddag tussen twee en drie. Sociaal-emotioneel leren doe je de hele dag door. We hebben de focus op de leerlingen gelegd, maar we zijn daarbij de leerkrachten vergeten.”

Gepassioneerd vertellen deelnemers waar ze tegenaan lopen bij het uitvoeren van hun vak in een schoolsysteem dat nog vaak gericht is op prestaties. De conclusie is dat cultuuronderwijs en SEL essentieel zijn voor de ontwikkeling van kinderen en voor kansengelijkheid, maar dat er nog veel te winnen valt om dit ook écht te integreren in het onderwijs.

Dus, vind jij dat cultuuronderwijs belangrijk is voor onze leerlingen? Dat het bijdraagt aan sociaal-emotioneel leren en kansengelijkheid? Of wil je juist een tegengeluid geven? Praat ook mee en meld je aan voor Debatmeester II op 12 oktober, waarin we ingaan op sociaal-emotioneel leren en cultuuronderwijs in het voorgezet onderwijs en het mbo.

In the spotlight
Evi-werksessies: een levendige uitwisseling over het cultuuronderwijs op school

 

Op onze eerste Evi-werksessie zaten we met een klein clubje leerkrachten en consulenten aan tafel, ieder achter het eigen evi-account.

Evi? Dat is het landelijke monitorinstrument dat scholen een goed inzicht geeft in de stand van hun eigen cultuuronderwijs. Het idee van de sessie? Werk in Evi zoals je dat normaal ook doet, maar dan met een consulent als vraagbaak naast je en een levendige uitwisseling met collega’s van andere scholen over je cultuuronderwijs.

Deze opzet werkte! De cultuurcoördinatoren maakten een goede start met de vragenlijst en ze bespraken wat ze tegenkomen op school en wat ze nog meer zouden willen in hun school. Na het bespreken en ondertekenen van de vragenlijst met hun directeur, ontvangen ze automatisch het schooldossier dat zicht geeft op de stand van hun cultuuronderwijs, met tips waarin dat eventueel sterker kan.

Ook interesse in Evi? Stuur een berichtje naar Clara Linders via c.linders@kc-r.nl.
De dialoog als leidraad: ‘In de tussenruimte kan genezen, verlost en opgevoed worden’

 

Stichting NIVOZ interviewde Liesbeth Levy over de plek van de dialoog binnen pedagogiek en onderwijs.

"Door juist te beginnen bij de eigen ervaring, bij de eigen verwondering of ontmoeting, leer je het persoonlijke te verbinden met het algemene.''
Lees het interview Interview lezen Interview lezen 
Training 'Voor de klas in het Speciaal Onderwijs' gestart

 

We zijn gestart! Dertien kunstvakdocenten doen mee met de training ‘Voor de Klas in het Speciaal Onderwijs’. De door Plein C ontwikkelde training biedt deze docenten kennis en vaardigheden om ook les te geven op speciaal onderwijsscholen. Het begin van de training staat helemaal in het teken van de doelgroep leren kennen. Daarom waren we tijdens de tweede bijeenkomst op bezoek bij de Auris Hildernisseschool. Een speciaal onderwijsschool die onderwijs verzorgt aan leerlingen die moeite hebben met taal en ook kunst en cultuur in hun curriculum hebben verwerkt. Een waardevolle ervaring voor onze deelnemers!

Wil je deze training ook volgen? Geef je interesse door via de volgende link https://kc-r.nl/so-training. En wil je meer weten over de mogelijkheden van cultuuronderwijs in het speciaal onderwijs? Neem dan contact op met Jazz Correa via j.correa@kc-r.nl of 06-81 05 89 77.
Even voorstellen... 
 
Ken Gould,
hoofd afdeling Relatie en Advies

Vanaf 11 oktober 2022 start Ken Gould als het nieuwe hoofd van de afdeling Relatie en Advies. Hij neemt daarmee het stokje over van Petter van Raalte, die sinds 1 september 2021 deze rol interim ingevuld heeft. Ken staat bekend als bruggenbouwer en pionier met een passie voor het opbouwen van organisaties en netwerken en het opzetten van strategische allianties. Wij zijn ervan overtuigd dat we met Ken een rustige, vaardige en daadkrachtige leider hebben binnengehaald die mensen weet te inspireren, verbinden en motiveren.

"Zowel cultuur als onderwijs gaan mij aan het hart. Het is een voorrecht om met het team van KCR Rotterdamse scholieren kennis te laten maken met cultuur. Ik zie ontzettend uit naar de samenwerking met alle betrokken partijen."
AGENDA

12
okt
DEBATMEESTER Ik + Jij = Wij2 Voortgezet Onderwijs
Op woensdag 12 oktober debatteren we verder tijdens de tweede Debatmeester. Dan ligt het accent op sociaal-emotioneel leren en cultuuronderwijs binnen het vo en het mbo. | Meer informatie >>
2
nov
Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs
Na een inspiratie-lezing door Karim Amghar werken we samen aan een intentieverklaring, waarin we vaststellen wat ervoor nodig is om cultuuronderwijs een stevige plek in het lesprogramma te geven. | Meer informatie >>

 
Website  
Linkedin
  Facebook

  Twitter
Zomerhofstraat 88, 3032CM Rotterdam
Postbus 3122, 3003 AC Rotterdam
010 - 26 80 380
info@kc-r.nl