Laat je inspireren, er is zoveel meer mogelijk met cultuuronderwijs.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Bekijk e-mail in browser | Afmelden
KCR NIEUWSBRIEF OKTOBER 2022

 
KCR-directeur Liesbeth Levy praat je bij over wat haar opvalt in het werkveld. 
Trent: I’m sure your dramateacher has told you all about it!
Shelby: We don’t have a drama program.
Trent: Well that explains your general lack of empathy…
-
The Prom, 2016
 
Als moeder van twee pubers wist ik het al, maar bij de tweede editie van Debatmeester op woensdag 12 oktober in Het Nieuwe Instituut werd het nog eens bevestigd door neurowetenschapper Evelien Crone: het puberbrein heeft een sterke focus op de peergroep en minder op de wereldproblematiek. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een het ander uitsluit, want samen met je peergroep demonstreren tegen de kernraketten, zoals ik zelf als puber mocht ervaren in de jaren tachtig, kan juist bijdragen aan het gevoel dat je stem laten horen ertoe doet. Toch is dat vandaag de dag iets waar veel jonge mensen aan twijfelen en de coronacrisis en het social media tijdperk dragen daar nu niet bepaald aan bij.

Verbinding en betrokkenheid in de klas
De klas als samenleving in het klein lijkt daarom het speelveld bij uitstek waar de verbinding met elkaar en betrokkenheid met de wereld aangewakkerd kunnen worden. Cultuuronderwijs kan hierin het verschil maken, omdat het bij die lessen draait om de verbeeldingskracht. Tijdens de Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs, die KCR op woensdag 2 november samen met de stuurgroep Gelijke Kansen organiseert, hopen we hiervan veel inspirerende voorbeelden te horen. Niet om het wiel opnieuw uit te vinden, maar om de kennis die er is overdraagbaar te maken.

Intentieverklaring
En hoe mooi is het dat wethouder Said Kasmi de uitkomsten van die dag in ontvangst neemt. Ook overhandigen we hem een intentieverklaring namens de onderwijs- en culturele sector en de beleidsmakers, waarin staat dat we de komende jaren met elkaar de schouders zetten onder het verstevigen van cultuuronderwijs in het curriculum om gelijke kansen te creëren voor alle Rotterdamse leerlingen.
 
Kortom, geheel in de geest van de jaren zeventig en tachtig:
Als je vindt dat cultuuronderwijs belangrijk is voor onze leerlingen,
als je vindt dat cultuuronderwijs bijdraagt aan kansengelijkheid,
en als je vindt dat dit nog onvoldoende gebeurt;
dan is dít je kans om dat kenbaar te maken.
>> Meld je aan voor de manifestatie en praat mee!
KCR in gesprek met: Karim Amghar, schrijver en presentator
'Kansenongelijkheid is een meerkoppig monster'

 

Presentator en schrijver Karim Amghar maakte in zijn jonge jaren zelf mee hoe het is om ongelijk behandeld te worden en zet zich daarom nu met hart en ziel in om de situatie rondom kansenongelijkheid te verbeteren. Karim opent de Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuureducatie op woensdag 2 november met een lezing. We spraken vast met hem en in dit artikel geeft hij een voorproefje.    
 
Interview lezen Meer info & aanmelden 
In the spotlight
Dit kun je verwachten van de Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs

 

Cultuuronderwijs levert leerlingen veel op. Het helpt hen om zich breed te ontwikkelen en draagt bij aan gelijke kansen in de maatschappij. Nu de sociaaleconomische kloof tussen kansarme en kansrijke leerlingen in Rotterdam onherstelbaar groot dreigt te worden, is het hoogtijd om daar met elkaar iets aan te doen. We nodigen daarom leerkrachten, schooldirecteuren, onderwijsbestuurders, beleidsmakers en culturele instellingen uit voor een manifestatie op woensdag 2 november van 14.00 tot 19.00 uur in de Centrale Bibliotheek Rotterdam. Hierbij ligt de focus op de vraag waarom er zonder cultuuronderwijs geen kansengelijkheid is en waarom het nu in de praktijk soms spaak loopt.

Programma
Nadat Karim Amghar de manifestatie heeft afgetrapt met zijn lezing wordt er in groepen input verzameld voor de intentieverklaring. De opbrengst wordt vervolgens gepresenteerd en verzameld in een intentieverklaring die wethouder Said Kasmi aan het eind van de dag in ontvangst neemt. Na afloop van het programma is er ruimte om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.
Meer info & aanmelden Meer info & aanmelden 
Aanpak lerarentekort: nog meer kunstvakdocenten voor de klas

 

Vijftien kunstvakdocenten van SKVR, Boijmans Van Beuningen, IFFR en Vakmanstad starten maandag 7 november met Level Up 1 bij Thomas More. Deze opleiding is onderdeel van de pilot Lerarentekort, Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten van KCR en SKVR. De aanleiding? Waarom zetten we kunstvakdocenten die tóch al voor de klas staan niet breder in binnen het primair onderwijs? Want als je hun inzet anders organiseert, levert dat niet alleen versterking van het cultuuronderwijs op, maar ook een stukje formatie. En met succes! 

Vier nieuwe scholen
KC De Vlinder, Park Zestienhoven en de Goede Herderschool gaan in schooljaar 2022-2023 door met de pilot en we verwelkomen vier nieuwe scholen: Mr Schats Noord, Basisschool Wereldwijs, de Horizon en De Kleine Prins. Op al deze scholen staan kunstvakdocenten van SKVR, en sinds dit schooljaar ook van IFFR, voor de klas. De eerste groep kunstvakdocenten heeft Level Up 1 inmiddels afgerond en is gestart met het vervolg Level Up 2.  

Meer informatie
Wil je meer informatie over deze pilot? Of wil je, als school of culturele organisatie, deelnemen aan de pilot? Neem dan contact op met Josien de Geus via j.de.geus@kc-r.nl of tel. 06 - 810 58 974. 

Meer weten over pilot Meer info & aanmelden 
VIDEO: Debatmeester II - 'Ik + Jij = Wij^2'

 

De tweede editie van Debatmeester vond woensdag 12 oktober plaats. We blikken terug op een prachtige avond waarin de behoeftes van jongeren en het kunstenaarschap van de docenten centraal kwamen te staan. Er werd gesproken, gediscussieerd, zorgen om leerlingen en studenten geuit en hoop gegeven aan de toekomst.

Een brug tussen sociaal-emotioneel leren en cultuuronderwijs
Hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie aan de Erasmus Universiteit - Eveline Crone, onderzoeker en auteur gespecialiseerd op Cultuuronderwijs - Fianne Konings, directeur van het Edith Stein College in Den Haag - Bram van Welie en docent maatschappijleer en coördinator burgerschap op het VMBO - Halil Karaaslan gingen met elkaar en het publiek in gesprek over de brug die er geslagen kan worden tussen sociaal-emotioneel leren en cultuuronderwijs VO & MBO.
Video bekijken! Interview lezen Interview lezen 
Nieuw bij KunstPakt: het Experimentbudget

 

Wat past bij onze leerlingen als het gaat om cultuuronderwijs? Met wie willen we samenwerken? Of is er eerst behoefte aan deskundigheidsbevordering? Voor scholen die het antwoord op deze vragen nog niet goed weten en/of nog niet toe zijn aan een langlopend project hebben we bij KunstPakt het Experimentbudget in het leven geroepen. Je kunt een eenvoudige aanvraag doen voor € 750,- of € 2500,- om bijvoorbeeld een kortdurend onderzoek te doen, een activiteit te organiseren of een meer verdiepend onderzoek te starten naar de thema's van KunstPakt.

Opstap
Dit budget is bedoeld als opstap naar een KunstPaktplan-aanvraag, waaraan ook het invullen van meetinstrument Evi is gekoppeld. Hiermee krijg extra goed inzicht waar je staat met het cultuuronderwijs binnen jouw school en wat de aandachtspunten zijn.

Wil je meer weten over dit budget? Stuur dan een mail naar info@kunstpakt.nl.  
Even voorstellen... 
 
Aisa Winter,
consulent Cultuuronderwijs

Mijn naam is Aisa Winter en ik werk als consulent Cultuuronderwijs bij KCR. Na mijn afstuderen als actrice aan de Toneelschool & Kleinkunstacademie heb ik jaren op het toneel gestaan in verschillende producties. Omdat ik kunst- en cultuureducatie zelf altijd als heel waardevol heb ervaren en er de kracht van inzie, ben ik me daar verder in gaan verdiepen. Ik ben weer gaan studeren en heb in 2017 mijn master Kunsteducatie succesvol afgerond.  

Als consulent Cultuuronderwijs leg ik verbindingen tussen het onderwijs en culturele instellingen, ik ben dus regelmatig in theaters, musea en op scholen te vinden. Dit zijn vaak werkgerelateerde bezoeken, maar in mijn vrije tijd bezoek ik de instellingen ook graag. Ik blijf graag bij en ben benieuwd wat er gebeurt op dat gebied.

Met relevant cultuuronderwijs leveren we een mooie bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen. Cultuuronderwijs laat leerlingen op een andere manier naar de wereld kijken waardoor ze leren dat niet iedereen hetzelfde is. Laten we met elkaar inzetten op kunst en cultuur en de nieuwe generatie klaarstomen voor de toekomst. 
AGENDA

2
nov
Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs
Na een inspiratie-lezing door Karim Amghar werken we samen aan een intentieverklaring, waarin we vaststellen wat ervoor nodig is om cultuuronderwijs een stevige plek in het lesprogramma te geven. | Meer informatie >>

 
Website  
Linkedin
  Facebook

  Twitter
Zomerhofstraat 88, 3032CM Rotterdam
Postbus 3122, 3003 AC Rotterdam
010 - 26 80 380
info@kc-r.nl