Laat je inspireren, er is zoveel meer mogelijk met cultuuronderwijs.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Bekijk e-mail in browser | Afmelden
KCR NIEUWSBRIEF NOVEMBER 2022

 
Zeggenschap van de leerling

In mijn twintiger jaren was ik leidster van kinderkamp De Grote Beer op Terschelling. Talentontwikkeling van de kinderen stond centraal bij veel van de activiteiten. Omdat er veel kunstenaars in de leiding zaten, lag de lat hoog bij het maken van het programma. Ik herinner me nog dat ik een bonte avond moest organiseren met een actrice en dat we het heel professioneel aanpakten.
 
De plassende mannetjes
Tijdens de bewuste avond, waren er twee jongetjes, twee broertjes, die iets leuks hadden bedacht: 'De plassende mannetjes'. We hadden zo onze bedenkingen, maar knepen een oogje toe. En daar kwamen ze hoor, in de zorgvuldig geregisseerde bonte avond met een reeks vieze moppen. Wij waren daar niet blij mee en lieten ze dat na die avond weten. Ik herinner me als de dag van gisteren hun teleurgestelde gezichten en voelde me direct diep schuldig.

Het aller-allerleukste cultuuronderwijs 
Tijdens de succesvolle door KCR georganiseerde Manifestatie Gelijke kansen door Cultuuronderwijs moest ik weer denken aan dit moment. Bij een bepaald onderdeel stonden er drie kinderen op het podium en hen werd gevraagd wat ze vonden van cultuuronderwijs. Daar stonden ze met z’n drieën verlegen te draaien. Toen de vraag specifieker werd gesteld: 'Wat vind je nou echt het aller-allerleukste cultuuronderwijs?', klonk uit alle monden: 'De Red Je Reet Show!'.

Zeggenschap leerlingen 
Wanneer weet je of je het goed doet bij de leerling? Hoe meet je het effect van cultuuronderwijs? Vragen waar we ons bij KCR mee bezig houden. Dit jaar hebben we geconstateerd dat er een disbalans is tussen enerzijds de leerling zeggenschap geven over cultuuronderwijs en anderzijds leerlingen ongevraagd iets voorschotelen. Het zwaartepunt ligt in de praktijk veelal op het laatste. Dit terwijl meer zeggenschap kan leiden tot meer eigenaarschap, meer motivatie en betrokkenheid. Wij willen daarom activiteiten gaan ontwikkelen waarbij er ruimte is voor de stem van de leerling en zij zo het cultuuronderwijs mede kunnen vormgeven. Hoe we daar een goede balans in kunnen vinden, kunnen we alleen maar leren door het te doen. Het Cultuurtraject-programma De Klaskiest is een mooi voorbeeld van hoe we hiermee aan de slag gaan. 

Overigens wat 'De plassende mannetjes' betreft: de een is een coole dj en eigenaar van een hippe club en de ander behoort tot de uiterst succesvolle lichting 2022 van de filmacademie.
KCR in gesprek met: Ellen Geijs van Conny Janssen Danst over FRAMED
'Wat ons niet meer opvalt, vinden leerlingen juist bijzonder'

 

Wat zegt onze omgeving over hoe we met elkaar leven en wat is de relatie tussen film en dans? Leerlingen van Vakcollege Hillegersberg en Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet gingen opzoek naar de antwoorden op deze vragen bij FRAMED, een nieuw vo-project binnen Cultuurtraject Rotterdam van Conny Janssen Danst, SKVR en Digital Playground. We spraken met Ellen Geijs over de totstandkoming van dit project en over hoe het ontvangen werd.  

Aanbod      
Alle projectdagen van FRAMED zijn geweest en de betrokken organisaties gaan nu evalueren en kijken of de activiteit volgend schooljaar ook aangeboden kan worden. De komende weken zijn ook onze consulenten alweer druk bezig met verzamelen van aanbod voor volgend schooljaar. Ze zorgen voor een zo breed en divers mogelijk scala aan activiteiten. Wil je hier meer over weten? Zowel scholen als culturele instellingen kunnen contact opnemen met cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl voor meer informatie.
Interview met Ellen lezen Interview met Ellen lezen Meer info & aanmelden 
In the spotlight
Terugblik Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs

 

Bij de Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs op woensdag 2 november heeft wethouder Said Kasmi een intentieverklaring in ontvangst genomen. Zowel Rotterdamse onderwijsbesturen, als culturele instellingen hebben die ondertekend en laten zo zien dat ze gezamenlijk de schouders willen zetten onder het vergroten van kansengelijkheid voor leerlingen met behulp van cultuuronderwijs. Onze dank gaat uit naar alle aanwezigen, sprekers en andere geïnteresseerden voor hun inzet en inspiratie.

KCR neemt nu de tijd om alles wat er is gezegd te verwerken tot een publicatie. Houd onze online kanalen in de gaten voor de vervolgstappen die nu gezet gaan worden.
Klik hier voor meer info over het manifest Klik hier voor meer info over het manifest Meer info & aanmelden 
Voor de klas in het primair onderwijs met Level Up

 

Blije gezichten bij de start van de tweede lichting kunstvakdocenten die Level Up Compact, module 1+2 volgen. Vijftien kunstvakdocenten van SKVR, Boijmans Van Beuningen, IFFR en Vakmanstad zijn op maandag 7 november gestart met deze tweejarige opleiding bij hogeschool Thomas More. De opleiding is onderdeel van de pilot Lerarentekort, Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten. Na het doorlopen van de opleiding zijn deze professionals nóg breder inzetbaar binnen het primair onderwijs. ​Ze hebben hun pedagogisch didactische vaardigheden versterkt en kunnen met kunst en cultuur als vertrekpunt verbinding maken met bijvoorbeeld taal, wereldoriëntatie of andere vakgebieden en thema’s op school. De eerste lichting kunstvakdocenten van module 1+2, waarvan sommigen in 2021-2022 al voor de klas stonden, is inmiddels gestart met het vervolg: Level Up Compact module 3+4. 

Meer informatie
Wil je meer informatie over de opleiding en de pilot? Of wil je, als school of culturele organisatie, deelnemen aan de pilot? Neem dan contact op met Josien de Geus via j.de.geus@kc-r.nl of tel. 06 - 810 58 974. 

Meer weten over Level Up Meer info & aanmelden 
VACATURE: programmamaker bij KCR (24 uur per week)

 

Duik jij graag in actuele onderwerpen rondom cultuuronderwijs en weet je dat te vertalen naar inhoudelijk interessante en relevante debatten, lezingen en andere bijeenkomsten? Wij zoeken een programmamaker die samen met ons wil bijdragen aan relevant cultuuronderwijs waarmee leerlingen hun creatieve talenten ontdekken en vaardigheden leren waarmee ze zich kunnen bewegen in een dynamische stad als Rotterdam. 
Meer weten over deze functie Interview lezen Interview lezen 
Meemakers in het mbo – it’s a wrap, met een staartje!

 

Nadat de methodiek van Meemakers was toegespitst op het HBO en vmbo, trotseren nu ook steeds meer mbo studenten via het programma het culturele leven van de stad. Studenten van de opleidingen Medewerker Maatschappelijk Zorg (Zadkine), Sociaal Werk (Albeda) en nu ook alle eerstejaars van de opleiding Evenement Management op de 010 Event Academy van Zadkine hebben meegemaakt!

Hoe werkt het?
Studenten onderzoeken in groepen van drie elkaars culturele interesses. Wat lijkt hen ‘yeah’ maar wat doen ze nooit? En wat voor activiteit kunnen zij in Rotterdam (mee)maken die daarbij aansluit? De studenten maken een draaiboek, een kostenplaatje en pitchen hun plan aan een jury met kenners van het cultuuraanbod van de stad. Na een 'go' krijgen ze een budget dat ze mogen besteden aan tickets, materiaal of een workshopdocent en nemen ze hun (doel)groep -dus hun medestudenten- mee op avontuur.

Activiteiten
Er werden o.a. museums bezocht 'waar ik toch meer van had verwacht' - student en een dj-workshop gegeven door studenten onderling 'ik zie de kunst er van in!'. Tijdens een stadswandeling ontrafelde een groep wat voor hen wel of geen kunst is en fotografeerde dit. Er werd inspiratie opgedaan tijdens een graffiti tour en een andere groep volgde een kookworkshop volledig in Italiaans stijl.  
 
010 Event Academy
Op de 010 Event Academy was het programma verweven binnen het vak ‘Werkveld Oriëntatie’ en bij Sociaal Werk binnen het vak ‘Activiteiten’. De studenten oefenen tijdens Meemakers vaardigheden voor hun beroepspraktijk zoals organiseren, begroten, pitchen, coördineren, begeleiden en evalueren. Maar ook leren ze elkaars culturele interesses en het aanbod van de stad beter kennen. 

Doel van Meemakers
Toen we de studenten achteraf vroegen wat het doel van Meemakers is, antwoordden ze: 'hoe wij denken over cultuur', 'ervaring opdoen met dingen organiseren', 'elkaar meenemen uit de comfortzone', 'kennismaken met de culturele wereld en die verkennen' en 'de link leggen tussen cultuur en ons werkveld'.

Wil je meer weten over het programma? Stuur dan een mailtje naar Femke Otto f.otto@kc-r.nl
Meer weten over Meemakers Interview lezen Interview lezen 
Meer weten over MeemakersInterview lezenInterview lezen 
SAVE THE DATE: nieuwe editie KunstPakt nodigt uit

 

Blok donderdag 23 maart 2023 vast in je agenda want dan vindt er weer een KunstPakt nodigt uit plaats. Met een interessant en veelzijdig programma leggen we in Theater Zuidplein de verbinding tussen het onderwijs, kunst en cultuur en de drie KunstPakt-thema's: Burgerschap, Vakmanschap en Plezier in taal. Verwacht diverse gasten en verhalen uit de praktijk. Interessant voor iedereen die werkzaam is in het Rotterdamse onderwijs en in de culturele sector.

AGENDA

23
MRT
KunstPakt nodigt uit in Theater Zuidplein
Meer info volgt.  

 
Website  
Linkedin
  Facebook

  Twitter
Zomerhofstraat 88, 3032CM Rotterdam
Postbus 3122, 3003 AC Rotterdam
010 - 26 80 380
info@kc-r.nl